Obsah fóra GILERA motoclub GILERA motoclub
Fórum pro příznivce motocyklu GILERA
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Gilera motoclubDomovská stránka klubu   RegistraceRegistrace 
 Předpověď počasí   Vzkazník - ChatVzkazník - Chat   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Pro začínající motorkáře - aneb co by jste měli vědět. Díl 1

 
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra GILERA motoclub -> Aneb co se nikam nevešlo - plkání, keci, a další činnosti...
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jarda315
Site Admin


Založen: 31.5.2006
Příspěvky: 97
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: sobota 12 srpen 2006, 10:00    Předmět: Pro začínající motorkáře - aneb co by jste měli vědět. Díl 1 Citovat

Již dávno je tomu, kdy u nás statisíce jednostopých vozidel sloužily jako dopravní prostředek pro cesty do práce. Stále více a více se motocykly - a hlavně ty silné, stávají sportovním nářadím a prostředkem pro vyžití ve volném čase. Bohužel, stále méně motocyklistů prochází přirozeným vývojem od mopedu přes nějakou stopětasedmdesátku ke strojům silnějším. Doufejme, že nová kategorizace řidičských průkazů, přizpůsobená evropským normám, přinese zlepšení. Ve spolupráci s YAMA MOTO SPORT a. s. budeme postupně přinášet řadu rad pro všechny, kteří mají něco společného s motocykly.

OBLEČENÍ NA MOTOCYKL

Na rozdíl od automobilistů, kteří jsou v případě čelního nárazu chráněni přes jeden metr dlouhou deformační zónou, je třeba si uvědomit, že vaši "deformační zónu" činí pouze těch několik milimetrů oblečení, které máte na sobě, a vaše přilba. Z toho vyplývá první dobrá rada: používejte oblečení opravdu kvalitní, určené přímo na motocykl a hodně pestré - to aby vás bylo vidět co nejvíc. Říká se tomu pasivní bezpečnost.

PŘILBA

Nejdůležitější součástí Vaší výstroje je přilba. Její použití je dáno přímo vyhláškou, kromě skútrů do 40 km/h. Ale i v tomto případě to za ten otřes mozku nestojí.

Přileb existuje několik typů:

Nejlepší ochranu poskytují integrální přilby. Jsou to přilby s integrovanou ochranou brady a "plexištítkem" kryjícím celý obličej. Jejich typické použití je na cestovních a supersportovních motocyklech, ale neuráží ani na malém motocyklu či skútru.

Pro endura a motokros jsou určeny zvláštní přilby, mající hlavní znak integrálních přileb - pevnou ochranu brady - a některé mají i sklopný "plexištítek", ale celkově jsou tyto přilby lehčí a vzdušnější - jsou také konstruovány pro nižší rychlosti - a jsou doplněné "kšiltem" či "nehtem". Většinou ale motokrosové přilby nemají sklopný průhledný štít a oči jsou chráněny motokrosovými brýlemi. Tyto přilby jsou vhodné také pro vodní a sněžné skútry, to ovšem s nenasákavým, vodovzdorným polstrováním.

Další skupinou přileb jsou otevřené, což je typ, který nemá ochranu brady, a tudíž ji nechrání. Ani při pádu, ani proti letícím mouchám a čmelákům. Typické použití těchto přileb je na chopperech (tady jiná přilba snad ani vzhledem k čistotě stylu nepřichází do úvahy), ale najdou uplatnění i u malých motocyklů a skútrů. Vždy musí být doplněny brýlemi, ovšem i zde existují modely, které jsou opatřeny sklopným štítem kryjícím oči a část obličeje.

Ať už si budete vybírat jakoukoliv přilbu, pokud bude již z druhé ruky, vyvarujte se odřených, havarovaných, či s podezřelou minulostí. Všechny přilby jsou totiž konstruovány tak, že vydrží pouze jeden pád.

MATERIÁL PŘILEB

Přilby pro motocyklisty jsou zhotovovány buď vstřikováním z plastů (polykarbonáty, ABS, polyamidy) anebo laminováním ze skelných vláken, kevlaru či dalších nových materiálů. Přilby lisované z plastických hmot se snadno poznají podle jemného "švu" uprostřed přilby, což je otřep po dělicí rovině lisovací formy. Ale i tento šev bývá někdy přebroušen a přelakován, takže pak zbývá jen informační leták.

Laminované přilby bývají dražší, ale většinou jsou bezpečnější, protože jde o kvalitnější a méně stárnoucí materiály.

Ono platí obecně, že byste si měli zakoupit tu nejkvalitnější přilbu, na kterou vám ještě stačí kapsa. I když to na první pohled nevypadá, jsou v kvalitě přileb velké rozdíly. Ovšem zjištění, že vaše přilba nebyla kvalitní, může přijít někdy už pozdě. Kvalitu značky si můžete ověřit i pohledem mezi motocyklové závodníky. Zde je nejčastěji zastoupena firma ARAI, dále ostatní značky jako AGV, SHOEI, NOLAN, BIEFFE a další.

Při výběru přilby se podívejte na upínací řemínek nebo dovnitř přilby, kde je vyznačena homologace. Tam naleznete jakési číslo, ale důležité je, aby toto číslo začínalo dvojčíslím 04, které udává, že tato přilba odpovídá současně platné bezpečnostní normě. Nové přilby musí odpovídat tomuto standardu již několik let a pokud uvidíte někde prodávat levné přilby bez tohoto označení, vězte, že jsou levné proto, že v Evropě se už nesmějí prodávat a že byly bez schválení Ministerstva dopravy ČR importovány k nám.

VELIKOSTI PŘILEB

Přilby se vyrábějí většinou ve velikostech od XXS do XXXL; existují i přilby v dětských velikostech. V jiném označení je to:
XXS = 51 - 52
XS = 53 - 54
S = 55 - 56
M = 57 - 58
L = 59 - 60
XL = 61 - 62
XXL = 63 - 64
XXXL = 65 - 68

kde čísla udávají obvod hlavy v centimetrech, měřený přes čelo a nad ušima.

Přilbu volte spíše těsnější, ale takovou, aby vás nikde netlačila, a aby nešla přetáhnout zezadu dopředu při upnutém podbradním řemínku. Nenechejte si zkazit náladu, když jde přilba špatně nasazovat přes uši, když je v tomto místě úzká. Důležitý je pocit po nasazení. Přilba nesmí na hlavě lítat, když po zapnutí prudce otáčíte hlavou ze strany na stranu. Nejlepší samozřejmě je, máte-li možnost si přilbu vyzkoušet při jízdě alespoň 2-3 hodiny, protože někdy se přihodí, že vás v ní po delší době začnou bolet uši. A věřte, že to není nic příjemného. Při výběru velikosti počítejte s tím, že se přilba používáním zvětší (vytlačí) časem asi o půl čísla.

Může se stát, že stejná velikost od různých výrobců se bude zdát jednou větší, jednou menší, anebo prostě nebude vyhovovat. Je to proto, že každý výrobce má trochu jinou "modelovou hlavu", a tudíž je dobré vyzkoušet přilby od více výrobců.

ZAPÍNÁNÍ PŘILBY

Zapínání přilby je řešeno dnes povětšinou rychlouzávěry, dvojitými D-kroužky a také různými druhy zavíracích mechanismů. Za nejjistější a nejbezpečnější způsob zapínání je dnes považován stále klasický dvojitý D-kroužek tvořený dvěma ocelovými kroužky tvaru D. Výhodou tohoto řešení je, že lze na bradu skutečně dotáhnout.

Výhodou rychlouzávěrů je snadná manipulace, naproti tomu poměrně velká rovná plocha obou spojených dílů rychlouzávěru někdy tlačí do brady.

Kromě toho také nejdou rychlouzávěry pod bradou skutečně dotáhnout.

Různé složité mechanismy zapínání či zavírání přilby jako výklopný či vytáčecí spodní díl mají některé výhody, ale nesou s sebou jedno velké riziko: z důvodů mnoha různých a odlišných konstrukcí neexistuje jednotnost systémů, a když už se něco na silnici semele, téměř s určitostí první naskytnuvší se lidé, kteří přijdou pomoci, netuší, že se musí zmáčknout někde nějaké červené tlačítko nebo vyšroubovat nějaký šroubek, a nemusí se jim tudíž podařit sejmout přilbu z hlavy včas.

Při nákupu přilby si také ověřte, vyhovuje-li vám tvar výřezu pro oči a obličej. Někdy může být horní hrana výřezu příliš nízko, takže při skloněné hlavě vám tato hrana překáží ve výhledu dopředu nebo do strany. Ti, co nosí brýle, by se měli přesvědčit, neznemožňuje-li přilba jejich používání. Dioptrické brýle by však nikdy neměly suplovat uzavřené motokrosové brýle.

Dalším důležitým kritériem je hmotnost přilby. Ta bývá na skeletu u kvalitnějších přileb obvykle vyznačena na nálepce. Samozřejmě: čím lehčí přilba, tím menší únava, ale je třeba si uvědomit, že bezpečnou přilbu příliš lehkou vyrobit nelze. Obáváte-li se, že přilba bude příliš těžká, můžete si vyzkoušet malý trik: vetknete-li doprostřed vnitřku přilby vztyčený ukazováček, a přilbu na něj postavíte, sledujte, nemá-li přilba tendenci naklánět se dopředu nebo dozadu. Pak jde o přilbu nevyváženou a na delší jízdy nepříjemnou. S vyváženou těžší (ale bezpečnější) přilbou budete spokojenější, než s lehčí, ale nevyváženou.

Zastavme se ještě na chvíli u hledí, zorníku, vizíru, plexiskla či jak se ta věc správně jmenuje. To nejlepší, co můžete mít, je hledí s vnější povrchovou vrstvou odolnou proti poškrábání ( bývá označováno jako "Antikratz", "Kratzfest", "Scratch resistant" apod.) a s vnitřní vrstvou odolnou proti pocení a mlžení Anti fog. To oceníte hlavně ve městě a za vlhka. Tyto štíty bývají sice nejdražší, ale jakmile si jej pořídíte, máte po starostech.

Vyrábějí se například přelakováním speciálními laky, napouštěním povrchu nebo potažením tenkou elastickou fólií. Ta dokáže někdy i to, že již vzniklé malé škrábance po čase zmizí.

Pro některé modely přileb je k dispozici i vizír v tmavé barvě. Ten je skutečně velmi dobrý při jízdě za dne, ale jeho použití za šera a v noci může být nebezpečné.

Mechanika ovládání plexištítu musí být ovladatelná i rukou v rukavici.

A ještě jednou: kupujete-li si starší přilbu, kupte jen takovou, která evidentně nebyla havarovaná. Upadne-li přilba z velké výšky, či je-li vystavena nárazu, je pravděpodobně čas koupit novou. Máte-li pochybnosti, kupte novou. S přilbou úzce souvisí i ochrana očí. U integrální přilby je to vyřešeno automaticky, u ostatních přileb je nutno užívat brýle. Kapotáž motocyklu totiž žádnou ochranu očím neposkytuje - nezabrání vniknutí zrnka prachu nebo písku do oka.

A na závěr to nejdůležitější. Kvality vaší přilby oceníte pouze tehdy, když ji budete nosit a nezapomenete dotáhnout řemínek. Přilba je ten nejlepší způsob ochrany, jaký můžete mít.

*** NOSTE ZAPNUTOU PŘILBU VŽDY, AŤ JEDETE OKOLO BLOKU NEBO OKOLO SVĚTA. ***

MOTOCYKLOVÝ OBLEK

Nejvhodnější materiál pro jízdu na silnici je stále kůže (ovšem ne vlastní) a z ní jsou nejbezpečnější kožené kombinézy. Ale není kombinéza jako kombinéza. Zajímavý byl nedávný test v jednom odborném časopise, při kterém se zjistilo, že moderní kombinézy s protektory snižují následky zranění o jeden stupeň v porovnání s kombinézami vyrobenými před pěti - šesti roky. Kombinézy se vyrábějí jako jedno či dvoudílné. Dvoudílné jsou pro běžné používání praktičtější pro jejich možnost oddělit bundu od kalhot. Oba díly bývají většinou spojeny na krytý zip. Kožený oblek nejen že dobře vypadá - dnes jsou v módě velmi pestré, "bezpečné" barvy - ale má i výborné užitné vlastnosti: chrání před větrem, hřeje a zejména ve spojení s různými druhy protektorů chrání před poraněními. Většinou se používá hovězí kůže o tloušťce 1,2 až 1,5 mm. Kombinéza bývá na všech exponovaných místech (lokty, ramena, kolena, kyčle, páteř, holeně apod.) zesílena, vypolštářovaná a dnes většinou opatřena i protektory z plastů. Ty samozřejmě chrání nejlíp. Proto např. v závodním sportu už patří tyto kombinézy dávno k běžnému standardu. Protektory jsou vyráběné z tuhých a odolných plastů nebo z různých druhů tvrdých pěn, a v kombinéze jsou uloženy v "kapsách" všitých pod vrchními vrstvami kůže. Pravdou je, že protektory poněkud omezují volný pohyb, ale jejich přínos bezpečnosti je podstatnější. Velikost kombinézy si vybírejte vždy takovou, aby vám byla pohodlná v sedě na motocyklu, nikoliv při stání a chůzi. V sedě vás nesmí nikde škrtit, zejména ne vpředu na krku, nebo pod skrčenými koleny či lokty. Nakrabacená kombinéza, která vám pod skrčeným kolenem přiškrtí průchod krve dolů do nohy, vás může přivést k doktorovi, a to ani nemusíte havarovat. Z toho důvodu také kombinézy mají zezadu kolen a zepředu na loktech vložky z lehkých, měkkých a ohebných materiálů.

Komu se kožená kombinéza zdá příliš jednoúčelová, může použít kombinaci kožené bundy a kožených kalhot, kterých je na trhu, zejména v černé barvě, dostatečný výběr. Kromě toho existují obleky ze syntetických materiálů, které mají míru ochrany skoro na úrovni kombinéz, a některé navíc toho hodně vydrží i za deště. Jde většinou o kombinaci delší bundy a kalhot. Jako materiály se užívají různá syntetická nesmáčivá vlákna, doplněná moderními membránami jako Goretex nebo Cordura apod. Látky jsou tužší, jednak kvůli nezbytné ochraně při pádu, a jednak kvůli omezení třepotání při vyšších rychlostech. Kritická místa jak na bundě, tak na kalhotách jsou opět zesílena a je dobré zase si vybrat model opatřený protektory. Co se týče bundy je vhodné, jsou-li rukávy ukončeny náplety nebo na suchý zip, aby se daly upnout na ruku. Toto oblečení je odvozené z motokrosových obleků, a tudíž je lehčí a vzdušnější. Navíc, je-li ušito z moderních materiálů, vydrží při dešti nepromoknuté i déle než kožená kombinéza (alespoň je-li nové). Je třeba zdůraznit, že nejde o vyloženě motokrosové oblečení. To totiž musí splňovat spoustu požadavků, ale nemusí být, a také není, odolné proti tření lidského těla po asfaltu.

Jako úplně nevhodné lze označit oblečení typu džíny a bundička, o tričku či plavkách nemluvě. (Ale abychom zůstali nohama na zemi: nedovedu si představit, jak si na dvoukilometrovou cestu k vodě někdo bere kombinézu. Ale když už tedy vyrazíte někam jen tak, mějte to na paměti a jeďte obzvlášť opatrně). Jezdíte-li v teplejším počasí, volte oblečení vzdušnější, aby jste se v něm nepotili. Při pocení ztrácí člověk potřebnou koncentraci.

Co se týče výběru velikosti, můžete zvolit velikost přímo na vás, pokud máte pro každé počasí vhodné oblečení, nebo si můžete vybrat velikost bundy a kalhot o něco větší, a počítat s tím, aby se vám v chladném počasí pod tento oblek vešlo ještě nějaké to spodní oblečení.

RUKAVICE

Rukavice noste pokaždé, když jedete na motocyklu. I na jízdu "za roh" a i za letních veder. Rukavice jsou nezbytné proto, že při pádu se člověk instinktivně snaží zachytit se rukama, takže ruce přicházejí na řadu jako první. Proto také správné motocyklové rukavice musí být bytelné. Pro případ pádu opatřují výrobci rukavice různými výztuhami, kevlarovými vložkami, nebo nýty. Ty ale musí být z vnitřní strany podloženy kůží, aby kovové, teplo dobře vodivé nýty nezpůsobily zbytečné popáleniny ruky při tření po asfaltu. Rukavice se vyrábějí opět zimní a letní a je nejlepší mít oboje dvoje - jak jsou nebezpečné tenké rukavice v zimě, tak jsou protivné a nebezpečné teplé rukavice v létě. Rukavice (kromě motokrosových) také nesmí být příliš krátké, musí chránit i zápěstí. Další vedlejší funkcí rukavic je ochrana před dotykem s horkými částmi motorky a ochrání vás, i když za jízdy "dostanete vosou", či jinou létající faunou nebo kamínkem.

BOTY


Tak jako všechno oblečení na motocykl, měly by být i boty určené speciálně pro motocyklisty. To proto, že musí splňovat určité specifické požadavky. Motocyklové boty lze rozdělit do tří hlavních kategorií: boty pro silniční a cestovní motocykly, boty pro enduro a motokros a boty na choppera. Všechny jsou bez výjimky vysoké, minimálně nad kotníky. Silniční boty sahají asi do půlky lýtek, mají zesílení na kotnících, (zde ale musí být zároveň poddajné kvůli pohybu při řazení) a na nártu, aby se rychle neprošoupaly od řadicí páky. Nejvyšší a nejbytelnější jsou samozřejmě boty na enduro a motokros.

Na vysoké boty jsou dělané i motokrosové kalhoty a silniční kombinézy, které mívají kratší nohavice, takže i když máte boty nad kotníky, máte na nohách nekrytá místa.

V žádném případě nejezděte v různých náhražkách - v teniskách, přeskáčích, vietnamkách, potápěčských ploutvích, bosi apod.

OBLEČENÍ DO DEŠTĚ

V současné době existuje již takové vybavení na jízdu v dešti, že se takováto jízda stává svým způsobem příjemnou. Lije jako z konve, je zima, ostatní vás litují, ale vy máte pohodu jako v pokojíčku. Vybavení do deště sestává z nepromokavé kombinézy, návleků na rukavice a návleků na boty.

Kombinézu do deště si pořiďte kvalitní. Všechny švy musí být podlepené nepropustnou folií, zavařené a zdvojené. Doporučujeme kombinézy z materiálu připomínajícího pogumovaný textil. Materiál nepodložený textilií se totiž může roztrhat i po jedné propršené dovolené. A navíc, nemá-li kombinéza z tohoto materiálu vnitřní vložku ze síťoviny, jde velmi špatně oblékat a svlékat.

Kombinézu si pořiďte tak velikou, aby jste se v ní mohli volně pohybovat a sednout, i když máte na sobě dva svetry, teplou bundu a několikeré kalhoty. Každé napnutí např. při nasedání na motocykl může kombinézu natrhnout. Kombinéza musí být uzpůsobena tak, abyste se do ní mohli dostat i v botách. Kombinéza by měla být v co nejpestřejších barvách a s reflexními nášivkami, protože při dešti jste ještě hůře viditelní. Šikovná je nepromokavá kapsička na kombinéze, která vám ušetří zdržení při hledání peněženky, nebo řidičáku, chce-li vám ho policista na místě odebrat, nebo chce-li vám dát pokutu...

V současné době zaznamenáváme nástup oděvů z materiálů jako Goretex nebo Cordura, které poskytují po určitou dobu i dobrou ochranu proti dešti, a navíc dýchají, na rozdíl od nepromokavých kombinéz.

Návleky na rukavice jsou k dostání ve třech hlavních provedeních - s pěti prsty, se třemi a jako palčáky, přičemž palčáky funkčně vyhovují nejméně. Dobré jsou jakési gumové návleky na ukazováčky, které za deště slouží jako stěrače na plexištít přílby. Návleky na boty se vyrábějí dvoje: s podrážkou a bez podrážky. Ty s podrážkou se o trochu hůře navlékají a hlavně složené zabírají více prostoru, což je ovšem pořád lepší, než když používáte ty bezpodrážkové a kvůli nim lehnete: toto provedení mívá totiž takovou kapsu na špičku boty, a tato kapsa se ráda zachytne za stupačku zrovna v okamžiku, když při zastavování potřebujte dát nohu na zem.

Takže teď už máme oblečení do deště vybrané a hurá do bouřky. Ale pozor: z dobrého vybavení do deště vyplývá paradoxně jedno riziko - čím lépe jste chráněni, tím větší máte pocit bezpečí, že se nic nemůže stát, a to svádí k rychlejší a riskantnější jízdě. Tak mějte na paměti, že kombinéza do deště vám v případě pádu poskytne asi takovou míru ochrany, jako pleťové mléko.

DOPLŇKY

Jedním ze šikovných doplňků je ledvinový pás. Ten vám poslouží jak v létě, tak v zimě. Nemáte-li kombinézu, chrání ledviny a další vnitřní orgány, ale zároveň hřeje a dodává pocit bezpečí. Ledvinový pás nemusí být příliš teplý.

Na krk je dobré používat jemný měkký šátek, který ale musí být dobře zavázán, aby za jízdy netřepotal. Také pomůže slečnám s dlouhými vlasy, aby se jim vlasy za jízdy beznadějně nezacuchaly.

Pod přilbu se někdy nosí kukla - zvyšuje pocit bezpečí, snižuje hladinu hluku v přilbě a zabraňuje ušpinění přilby zevnitř.

Jezdíte-li ostřeji, určitě si pořiďte páteřový protektor, což je samostatně nositelná ochrana páteře pod bundou či kombinézou, vyrobená z tuhého, pěnového, nárazy tlumícího materiálu, někdy doplněná článkovým plastovým "krunýřem".

Pro chladnější počasí se také vyrábějí příjemné nákrčníky kryjící ramena, krk a průdušky.

Díl 2. - http://www.gilery.org/forum/viewtopic.php?t=118
Díl 3. - http://www.gilery.org/forum/viewtopic.php?t=119

(Článek převzat ze serveru UAMK ČR.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra GILERA motoclub -> Aneb co se nikam nevešlo - plkání, keci, a další činnosti... Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com

Počasí

TOPlist