Obsah fóra GILERA motoclub GILERA motoclub
Fórum pro příznivce motocyklu GILERA
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Gilera motoclubDomovská stránka klubu   RegistraceRegistrace 
 Předpověď počasí   Vzkazník - ChatVzkazník - Chat   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Pro začínající motorkáře - aneb co by jste měli vědět. Díl 2

 
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra GILERA motoclub -> Aneb co se nikam nevešlo - plkání, keci, a další činnosti...
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jarda315
Site Admin


Založen: 31.5.2006
Příspěvky: 97
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: sobota 12 srpen 2006, 10:15    Předmět: Pro začínající motorkáře - aneb co by jste měli vědět. Díl 2 Citovat

PŘED JÍZDOU

Motocykly jsou fascinující stroje, které dávají zažít pocit rychlosti, síly a svobody. Dnešní motocykly se umějí s přehledem pohybovat v oblasti rychlostí blížících se 300 km/h. Jízda na motocyklu ale také klade vysoké nároky jak na jeho technický stav, tak na psychický a fyzický stav jezdce.

Při prvních jízdách po zimní, nebo jakékoliv delší přestávce jezděte mimořádně opatrně, neboť všechny návyky se musí nejdřív znovu procvičit a obnovit. To se týká zejména odhadu rychlosti a vzdálenosti a citu pro to, co udělá ten druhý účastník silničního provozu. Zákaz jízdy po požití určitých léků, alkoholu či drog je, doufejme, pouze opakováním notoricky známého faktu.

Motocykl je dnes více sport než cokoliv jiného a jako takový vyžaduje nějaký doplňkový sport pro získání a udržení dobré kondice. Vhodnými sporty jsou třeba plavání, atletika, běh, windsurfing apod. Také je dobré se před každou jízdou alespoň trochu rozcvičit a rozproudit krev. To platí také o přestávkách při jízdě, i když v tomto případě se protáhne určitě každý rád.

Před každou jízdou zkontrolujte základní funkce svého motocyklu. Při troše cviku to lze stihnout za několik minut a tato námaha se vám v každém případě vrátí v pocitu jistoty. Zkontrolujte povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje a paliva, funkci elektrických zařízení, bowdenů a brzd. Brzdy kontrolujeme zabrzděním při pomalé jízdě po rozjezdu. (Pozor na provoz za vámi). Důkladnější prohlídku uděláme po zimní přestávce.

MANÉVROVÁNÍ S MOTOCYKLEM

Poměrně opomíjenou kapitolou je manipulace s motocyklem, a právě proto je pád v téměř nulové rychlosti příčinou mnoha šrámů. Někdy je ovšem třeba tyto informace trochu korigovat. Motorkáři jsou zvláštní národ, který má tendenci téměř všechny karamboly svádět na "pád ze stojánku".

Obecně však platí, že všechny manévry a manipulace s motocyklem se musí provádět rozhodně a soustředěně. Jakékoliv zaváhání se může vymstít.

Už při nasedání na motocykl je dobré se podívat, kam bude došlapovat ta "přehozená" noha. Došlápnete-li totiž třeba na štěrk, máte velmi nakročeno k tomu, aby se vám nohy rozjely a už je motocykl "gumama vzhůru".

Při otáčení se na silnici záleží zejména na rejdu motocyklu, na jeho vyváženosti (nepadá-li např. do zatáčky) a na vašem cviku. Když už je nutno si v oblouku přibrzdit, používejte zásadně zadní brzdu, která motocykl ustálí.

Postavení motocyklu na hlavní stojánek je samozřejmě věcí cviku a potíže dělá jen na začátku, kdy si nešlápnete pořádně na nášlapnou plošku hlavního stojánku a rukou nezatáhnete dostatečně dozadu a nahoru za zadní madlo motocyklu. To madlo, nebo část rámu, tam je vždy, i když je to někdy schováno za spodní částí zadní kapotáže. Je také dobré podívat se předem, zdali nestavíte motorku na hlavní stojánek na od vás odvrácenou šikmou plochu. Motocykl totiž může směrem od vás přepadnout a pak už nejde dělat vůbec nic. Je-li kopec prudký, nestavte motocykl nikdy na hlavní stojánek předním kolem směrem z kopce, ale naopak do kopce. Na pohotovostní stojánek můžete postavit motocykl na mírném kopci i z kopce, ale pak musíte nechat zařazenou "jedničku".

JÍZDA NA MOTOCYKLU

Jedním ze základů jízdy na motocyklu je přirozený, uvolněný posaz. Dříve se určitý druh posazu přímo doporučoval, ale dnešní motocykly umožňují vlastně jenom jeden posaz, a to ten nejpříjemnější, popř. nejúčelnější pro ten který model. Ten posaz je dán polohou sedadla, stupaček a řídítek. Navíc bývají často některé prvky individuálně nastavitelné (např. řídítka). Páčky na řídítkách si seřiďte tak, abyste měli zápěstí v přímém prodloužení loktů, když dáte prsty na páčku, aby zápěstí nebylo ohnuté ani nahoru, ani dolů. Koleny objímáme nádrž, chodidly se opíráme uprostřed po celé délce stupačky, lokty jsou mírně od sebe.

Při seznamování se s motocyklem začněte vždy od Návodu k obsluze. Ten vás seznámí se základními ovládacími a seřizovacími prvky. Chcete-li dobře ovládat svůj motocykl, musíte si na něj zvyknout, protože každý motocykl je trochu jiný. Proto je také riskantní si motocykl půjčovat, protože za krátký čas jej do ruky nedostanete a v podstatě pak člověk "chce" více, než "může".

Sedíte-li poprvé na svém novém motocyklu, je dobré si jej v klidu "osahat". Podívejte se, jak jsou uspořádány kontrolky a jak vám padnou do ruky ovládací prvky. Některé modely mají seřiditelné základní polohy např. vzdálenosti páček brzdy a spojky od řídítek). Přesvědčete se, kde je tlačítko houkačky. Také se ujistěte, kde je přepínání rezervy na palivovém kohoutu. Ušetří vám to nepříjemné zdržování - když vám dojde při jízdě benzin, pro přepnutí na rezervu pak nemusíte vůbec zastavovat.

Rozjezdy a řazení se brzy stanou zautomatizovaným návykem. Napoprvé je třeba po zařazení jedničky (dolů, další rychlosti nahoru) pomalu uvolňovat stisknutou páčku spojky až do místa, kde spojka začíná zabírat a motocykl má tendenci dát se do pohybu. Pak trochu přidat plyn a dále opatrně pouštět páčku spojky a přidávat plyn. Nechcete aby vám motor zhasl, ani aby vyl ve zbytečně vysokých otáčkách. O jezdecké vyspělosti svědčí, když při rozjezdu zapnete blikače až ve chvíli, kdy se chcete doopravdy rozjet, když je volno. Dáváte-li blikače dříve, když vás stále ještě předjíždějí auta, pouze řidiče těchto aut znejistíte.

Řazení nahoru je pak už jednoduché, naučte se jej provádět co nejrychleji, aby otáčky motoru při řazení zbytečně neklesaly. Moderní cestovní a sportovní motocykly jsou vysokootáčkové, což znamená, že jízda v nízkých otáčkách (2-3 000 ot/min) motorům škodí více, než otáčky vysoké. Nebojte se tedy motory vytáčet v celém rozsahu otáčkoměru, samozřejmě jenom do červeného pole. Řazení dolů je obdobné, pouze pro vyrovnání otáček motoru a převodovky je třeba při zmáčknutí spojky přiměřeně "prásknout" plynem a dostat tak klikovou hřídel na vyšší otáčky, které na ní budou čekat po zařazení nižší rychlosti. Snažte se poslouchat zvuk motoru, aby jste v normálním provozu byli schopni řadit pouze "podle ucha". Vyvarujte se řazení v zatáčkách. Řaďte ještě na rovině, správný převodový stupeň byste měli mít zařazen již před zatáčkou. Při stání na červenou je dobré mít zařazen neutrál (u moderních motocyklů je POUZE mezi 1. a 2. rychlostním stupněm) a mít ho zařazený již při dojezdu ke křižovatce. Když motocykl již stojí, neutrál se pak někdy může obtížně hledat. Neutrál se nejlépe zařadí z "jedničky" lehkým přizvednutím řadící páky nahoru.

Někdy ale vyžaduje situace zastavit se zařazenou jedničkou a zmáčknutou spojkou. To když potřebujete rychle a ve spěchu akcelerovat, např. na křižovatce, když nevíte, kdo, nebo co, se za vámi rychle přibližuje.

V této souvislosti ale ještě jednu poznámku. Nikdy nezkoušejte odpálit z křižovatky prakticky již na oranžovou, když do kolmého směru nevidíte a nejste si jisti, zda tam nějaký frajírek právě teď nesešlapuje plyn až k podlaze, aby tu křižovatku ještě stihl projet...

Několik rad pro bezpečnou jízdu :

1. Rozhlížet se před sebe, vyhledávat potenciální nebezpečí. Vaše oči neustále pendlují mezi horizontem a místem těsně před vámi. Kromě toho vaše oči sledují zpětná zrcátka (situaci za vámi) i situaci po stranách (periferní vidění).

2. Identifikovat možná rizika (odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby apod.)

3. Určení, zda by se toto nebezpečí mohlo týkat i vás.

4. Rozhodnutí, jak se vyvarovat riziku.

5. Uskutečnit toto rozhodnutí.

Snažte se být viditelní - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte včas najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, neváhejte být i slyšitelní. A také v případě, předjíždíte-li ve vyšší rychlosti. Buďte připraveni na cokoliv, když jiný účastník silničního provozu váhá, nebo se chystá udělat něco divného. Při jízdě se neustále rozhlížejte. Snažte se dostat do očí co nejvíce detailů. Nezůstávejte očima na jednom místě déle než asi 2 sekundy. Znovu si zopakujte pohyby očí: situace před vámi - horizont - situace za vámi. A zase periferní vidění.

Do zpětných zrcátek se určitě podívejte:

* před zapnutím ukazatelů směru

* před vyjetím nebo před změnou směru

* před přejetím z pruhu do pruhu

* než začnete brzdit

* než zahájíte předjíždění


Nestačí-li informace o provozu za námi zprostředkovaně přes zpětné zrcátko, je dobré se navíc krátce ohlédnout.


Jízda ve městě

Jízda ve městě nepatří rozhodně k tomu nejpříjemnějšímu, co motocykl může nabídnout. Semafory umně seřízené na "červenou vlnu", zácpy, mnoho aut, málo ohledů. Na druhou stranu je právě proto do města motocykl nebo skútr vůbec nejvhodnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem (až na ty deštivé dny), který řeší i parkovací potíže.

Hlavní rizika jízdy v městě vyplývají z hustého provozu a z nedostatku místa k manévrování v případě nouze - zaparkovaná auta, chodci, obrubníky, sloupy.

Jednou z nejpotřebnějších vlastností ve městě (ale nejen tam) je předvídavost. Když vyletí na silnici odněkud míč, musím počítat s tím, že za chvilku bude na tom místě dítě. Když u pravého okraje zastaví auto, lze počítat s tím, že řidič otevře motocyklu dveře přímo do cesty. Takových situací je nepřeberné množství:

* přehlédnutí v mrtvém úhlu zrcátka - vyhýbejte se jízdě v mrtvém úhlu zrcátka řidičů automobilů

* vyhýbejte se zvláště za mokra bílým pruhům na přechodech, vodorovnému značení jízdních pruhů apod. Když už na tyto kluzké plochy vjedete, neprovádějte na nich žádné prudké manévry jako akceleraci, brždění, velký náklon nebo prudkou změnu směru atd.

* totéž platí o kanálech a jiných příklopech na ulici

* koleje přejíždějte v co nejkolmějším směru. Jinak je možné, že vám kolej "ukradne" během chvilky přední kolo, zvláště za mokra

* autobusové zastávky bývají často něco jako depozity olejů, stejně jako čerpací stanice a jejich okolí. Někdy to bývá učiněné kluziště

* od stojících i jedoucích automobilů si nechávejte dostatečné boční odstupy. To vám v případě nouze poskytne několik cenných okamžiků na zareagování

* Zvýšenou pozornost věnujte "přespolním" vozidlům - těm, která nemají místní SPZ.

K bezpečnější jízdě pomáhá:

* být ustavičně ve střehu

* být vždy připraven brzdit

* nezapomenout před jízdou rozsvítit světla

* nosit co nejpestřejší oblečení

* nezapomínat vypínat blinkry po dokončení odbočování, aby ostatní řidiči od vás nedostávali mylné informace

* zachovávat si alespoň dvousekundový odstup od vozidel před vámi.

Než vám ty dvě vteřiny přejdou do krve, cvičte! Např.- jede-li auto před vámi kolem dopravní značky, řekněte si v duchu dvakrát "jednadvacet" a měli by jste značku míjet vy. Při jízdě mimo město, tedy vyšší rychlostí, tento odstup musí narůst, třeba na 3-4 sekundy i více.

Jak to tak vypadá, tak existují dvě nebezpečné oblasti, jejichž osvojení vám může zachránit život:

Za prvé:

Vlastní chyby. Řešení je jediné - vychytat je. Znamená to srovnat si vše v hlavě tak, abyste uměli ruku z plynu sundat včas a naučili se jezdit předvídavě.

Když tohle zvládnete (ano, chce to určitou motocyklovou vyspělost a spoustu, spoustu zkušeností), je na čase uvědomit si to druhé nebezpečí, které vás může zabít.

Za druhé:

Ostatní účastníci silničního provozu - řidiči okolních automobilů. Ne, nebudeme tady vyvolávat žádnou válku na silnicích, chceme jen prostě konstatovat druhou hlavní příčinu havárií. Ale dobrá rada existuje:

Jezděte tak, jako byste byli neviditelní

Toto je zlaté pravidlo, neboť v sobě obsahuje maximální míru předvídavosti. Při jízdě si představte, že jste skutečně neviditelní, že Vás proto každý ne "může", ale zcela jistě přehlédne.

Vyhýbání

Asi každý se s tou situací již setkal - náhle se vynoří auto z vedlejší ulice nebo z průjezdu, najednou se otevřou dveře u zaparkovaného vozu, mezi zaparkovanými auty vykročí chodec nebo se cokoliv oddělí z auta před vámi. To jsou okamžiky, kdy nezbude ani dost málo času k přemýšlení. Tady pomáhá jenom blesková reakce a naučený manévr. Vynoří-li se překážka příliš pozdě, nezbývá na brždění již čas. Proto by se měl ve vlastním zájmu každý motocyklista naučit vyhýbacímu manévru.

Vyhýbací manévr

Při malých a středních rychlostech (30 - 50 km/h) při spatření překážky dáme krátce řídítky "kontra" a natlačíme motocykl okolo překážky. Při této rychlosti potřebujeme na tento manévr asi 20 m. Při rychlosti 100 km/h se zvyšuje potřeba asi na 40 m. Nacvičit si jej můžeme na prázdném parkovišti nebo autocvičišti, kde si připravíme dráhu a v dálce stojící přítel nebo instruktor nám na poslední chvíli ukáže, máme-li se vyhnout vlevo nebo vpravo.

Ještě trochu vysvětlení k pojmu "kontra řídítky": při vlastním manévru vyhýbání potřebujete bleskurychle změnit směr jízdy. Každý motocyklista by měl hluboce rozumět tomu, jak tento způsob řízení funguje. Ať tomu věříte nebo ne, nejrychleji k tomu motocykl přinutíte, když zatlačíte dopředu na to řidítko, kam chcete jet. Tzn. na pravé řidítko, chcete-li jet doprava, na levé - doleva. Ano, na pravé doprava, na levé doleva. Až vám to sepne, a začne vrtat hlavou, tak je to něco podobného, jako když u stojícího jízdního kola chytnete přední kolo a snažíte se otáčet řídítky - kolo se naklání. Silné zatlačení na rukojeť vyvolá za jízdy daleko výraznější a rychlejší reakci, než pouhé přenesení váhy. Zpočátku to zkoušejte opatrně.

Takže cvičte, trénujte a snažte se dokonale zvládnout všechny popsané prvky. Stejně to nebude ono. Ledaže ... no, ledaže by vám přešel do krve ještě jeden trik - fixování zraku. Podstatou této finty je psychologický poznatek, že jedete vždy tam, kam se díváte. Při vyhýbání teda musíte veškerou silou vůle odtrhnout zrak od překážky (je to proti přírodě, ale jde to zvládnout) a dívat se směrem volný výjezd.

Hned po spatření překážky musíte odtrhnout zrak od ní, a nasměrovat jej tam, kam chcete jet. Budete-li zírat na překážku - odborně se tomu říká fixace cíle - neomylně vrazíte přímo do ní. V souvislosti s vyhýbáním se často uvádí klasická poučka:

Když si na poslední chvíli všimnete díry nebo výmolu na silnici, tak pokud se nestačíte podívat do zpětného zrcátka, nesmíte se jí vyhnout a musíte do ní vletět. Jinak to totiž můžete poslat přímo pod kola vozidla, které jede vedle vás.

Je-li na veškeré vyhýbání již pozdě, následuje obvykle střet. Půjde-li o střet s autem, většinou nebývá na přemýšlení čas. Přesto se udává, že lepší je z motorky těsně před nárazem vyskočit, aby jste auto přelétli, než vzít hlavou přímo o vyztužený okraj střechy.

Díl 1. - http://www.gilery.org/forum/viewtopic.php?t=117
Díl 3. - http://www.gilery.org/forum/viewtopic.php?t=119

(Článek převzat ze serveru UAMK ČR.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra GILERA motoclub -> Aneb co se nikam nevešlo - plkání, keci, a další činnosti... Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com

Počasí

TOPlist